В Румъния ще бъдат наложени ограничения за движение за определени пътни превозни средства в събота, 29 ноември (предпразничен ден), неделя, 30 ноември (Ден на Свети Андрей) и понеделник, 1 декември 2025 г. (Национален празник на Румъния). Съгласно Заповед № 1249-132 от 2018 г. движението на пътни превозни средства с разрешена максимална маса над 7.5 тона, с изключение на предназначените изключително за превоз на хора, се забранява, съгласно Приложение № 1 към Заповедта, както следва:
DN7 - Pitești (пресичане DN7 с DN7C) -Râmnicu Vâlcea - Veștem (пресичане DN7 с DN1) - двупосочно:
- 29.11.2025 - 18:00-22:00
- 30.11.2025 - 06:00-22:00
- 01.12.2025 - 06:00-22:00
Нарушение на разпоредбите на MT-MAI Заповед № 1249-132/2018 г. представлява нарушение и се наказва с глоба.
Източник: CNAIR
17 ноември 2025 г. - Словакия, няма забрана за движение за тежкотоварните автомобили
17 ноември 2025 г. е официален празник в Словакия, но не е почивен ден
За тежкотоварните превозни средства не важат забраните за движение по смисъла на Закон № 8/2009 за движението по пътищата.
За леките автомобили ограничението ще важи 12 часа – до 21:00 часа същия ден. За тежкотоварните превозни средства забраната ще бъде в сила 24 часа – до 09:00 часа сутринта на 5 ноември (сряда).
Ограничението важи и за двете посоки – от България към Румъния и обратно.
Пълното затваряне се налага, за да се избегнат вибрации по време на ключов технологичен процес. В този период ще се извършва свързването на стоманобетонните панели от двете ленти, като бетонът трябва да достигне първоначална якост.
Сред обсъжданите мерки за облекчаване на трафика са: Спирането на тежкотоварния трафик още при гара Бяла и град Бяла, както и на други места в съседните области – Велико Търново, Стара Загора, Ямбол и Хасково. Предвижда се регулиране на движението и по пътищата от Варна, Шумен и Силистра.
Ще бъдат осигурени допълнителни полицейски екипи по ключовите пътни артерии. След възстановяване на движението ще работят всички десет трасета за заплащане на такса „мост“.
Алтернативни маршрути за преминаване в Румъния:
Сухопътен: Силистра – Остров
Фериботи: Силистра – Кълъраш и Свищов – Зимнич
Други пунктове: Никопол – Турну Мъгуреле, Оряхово – Бекет, Видин – Калафат, както и пунктовете при Кайнарджа, Крушари, Кардам и Дуранкулак.
Фериботната платформа, обслужваща граничен преход Оряхово-Бекет няма да изпълнява курсове поради критичното (ниско) ниво на река Дунав. Работата му ще бъде възстановена при нормализиране нивото на реката. Това съобщиха на сайта си от Главна дирекция „Гранична полиция“ (ГДГП).
АКТУАЛИЗИРАНА НОВИНА:
Ферибот Оряхово-Бекет ще започне отново работа, считано от утре - петък, 31.10.2025 г., от 08.00 часа.
На 01.11.2025 г. забрани за движение на тежкотоварни автомобили над 3,5 т. в следните страни от Европа:
За повече информация и диапазон на забраните: bicargo2016@gmail.com
Модернизиране на правилата на ЕС за шофиране с цел по-добра пътна безопасност
Евродепутатите одобриха нови правила на ЕС за шофьорските книжки, въвеждащи разпоредби за начинаещите водачи, цифровото свидетелство и лишаването от правото на шофиране.
Във вторник Европейският парламент потвърди актуализирането на правилата на ЕС за шофьорските книжки, които целят да подобрят пътната безопасност и да намалят инцидентите с почти 20 000 смъртни случая годишно по пътищата на ЕС.
Нови изисквания за обучение
За да отговаря на изискванията за издаване на шофьорски книжки, изпитът за водачи вече ще трябва да включва познания за рисковете от невидимата зона, системите за подпомагане на водача, безопасното отваряне на вратите и рисковете от отклоняване на вниманието при използването на телефон. В резултат на исканията на евродепутатите новите изисквания за обучение и изпитване ще поставят по-голям акцент върху осведомеността за риска във връзка с пешеходците, децата, велосипедистите и други уязвими участници в пътното движение.
Валидност и здравен контрол
Шофьорските книжки следва да бъдат валидни за срок от 15 години за мотоциклети и автомобили. Държавите членки ще имат възможността да намалят срока на валидност на 10 години, ако свидетелството за управление се използва като национален документ за самоличност. Свидетелствата за управление на камиони и автобуси ще бъдат валидни за срок от пет години. Държавите от ЕС могат да намалят срока на валидност за водачите на възраст 65 години или повече, за да подложат притежателите на по-чести медицински прегледи или опреснителни курсове.
Преди да може да вземе първото си свидетелство или когато подава документи за подновяване, водачът следва да премине медицински преглед, включително проверка на зрението и състоянието на сърдечно-съдовата система. Държавите от ЕС имат избор да заменят медицинския преглед за водачите на автомобили или мотоциклети с формуляр за самооценка или други системи за оценка, разработени на национално равнище.
Начинаещи и придружавани шофьори
За първи път в правилата на ЕС ще има изпитателен срок за неопитни водачи от най-малко две години. Те ще подлежат на по-строги правила и санкции за шофиране под въздействието на алкохол и без предпазни колани, или без системи за обезопасяване на деца.
Освен това 17-годишните лица ще могат да получат свидетелство за управление на автомобил (категория В), но ще трябва да шофират придружени от опитен водач, докато навършат 18 години.
За да се намали недостигът на професионални шофьори, според новите правила 18-годишните лица ще могат да получават свидетелство за управление на камион (категория C), а 21-годишните – ще могат да управляват автобус (категория D), при условие че притежават удостоверение за професионална компетентност. В противен случай, лицата ще трябва да бъдат съответно на 21 и 24 години, за да могат да управляват тези превозни средства.
Мобилно свидетелство за управление на МПС
Съгласно новите правила се обмисля цифровото свидетелство за управление, достъпно чрез мобилен телефон, постепенно да се превърне в основния формат на свидетелството за управление в ЕС. Евродепутатите обаче осигуриха правото на водачите да изберат свидетелство на физически носител, което следва да бъде издадено без неоправдано забавяне и обикновено в рамките на три седмици.
Лишаване от правото на управление на МПС
За да се намали безразсъдното шофиране в чужбина, отнемането за постоянно или временно, както и налагането на ограничения на шофьорската книжка, ще бъде прехвърлено на държавата от ЕС, която го е издала, за да се гарантира трансграничното прилагане на санкциите. Националните органи ще трябва взаимно да се информират, без ненужно забавяне, за решения относно лишаване от правото на шофиране, свързани с най-тежките пътнотранспортни нарушения, включително шофиране в нетрезво състояние или след употреба на наркотици, участие в пътнотранспортно произшествие с фатален край или шофиране със силно превишена скорост (напр. с 50 км/ч над допустимата скорост).
Цитати
Докладчикът на ЕП относно свидетелството за управление на МПС Юта Паулус (Зелените, Германия) заяви: „До 2030 г. новата европейска директива за шофьорските книжки ще въведе цифрова шофьорска книжка, като ще даде на гражданите пълна свобода на избор между приложение и физическа книжка. Обучението за шофьори ще включва повече елементи за безопасността на пешеходците и велосипедистите. Доброволците, като пожарникари и спасители, ще могат по-лесно да управляват аварийни превозни средства, а новите правила за обучение и признаване ще направят професиите в транспорта по-привлекателни и достъпни. Гражданите в цяла Европа ще се възползват пряко от тези осезаеми подобрения".
Докладчикът на ЕП относно лишаването от правото на управление Матео Ричи (С&Д, Италия) подчерта: „Днес беше направена важна крачка към подобряване на пътната безопасност. Въвеждането на по-ясни и по-навременни критерии за отнемане на шофьорските права в случаи на сериозни нарушения спомага за защитата не само на отговорните шофьори, но и на цялото общество. По-силна и по-ефективна система за наблюдение и прилагане на законите ще спомогне за предотвратяване на инциденти и спасяване на човешки животи“.
Следващи стъпки
Новите правила ще влязат в сила на двадесетия ден след публикуването им в Официален вестник на Европейския съюз. Държавите от ЕС ще разполагат с три години, за да транспонират новите разпоредби в националното си законодателство, както и с още една година, за да се подготвят за тяхното прилагане.
Обща информация
Преразгледаните правила на ЕС за шофьорските книжки са част от пакета за пътна безопасност, представен от Комисията през март 2023 г., който има за цел да се подобри безопасността за всички участници в пътното движение и до 2050 г. броят на смъртните случаи в автомобилния транспорт в ЕС да бъде възможно най-близо до нула („Нулева смъртност“).
Източник: ЕП
Унгария - промяна в забраната за движение по случай националния празник в страната на 23 октомври 2025 г.
Забраната за движение в Унгария по случай националния празник в страната на 23 октомври 2025 г. ще бъде по-кратка в отговор на искането на Асоциацията на унгарските автомобилни превозвачи (MKFE).
Tранспортното министерство в Унгария отвори свободен нощен прозорец, така че ограниченията за движение на тежкотоварни превозни средства няма да започнат в 22:00 часа вечерта в сряда, 22 октомври, а чак в 06:00 часа сутринта в четвъртък, 23 октомври 2025 г.
По този начин, забраната за движение ще важи за всички камиони над 7.5 тона, както следва:
- четвъртък, 23 октомври 2025 г. от 06:00 до 22:00 часа.